Scopul proiectului ECOTOUR este de a oferi manageri pentru industria turismului cu cunostinte necesare privind monitorizarea consumului de energie cu scopul de a atinge un nivel bun de eficienta energetica pentru indeplinirea sarcinilor la locul lor de munca. Pe baza cadrului metodologic care a fost dezvoltat in cadrul proiectului, toti partenerii Ecotour au efectuat cercetari la birou si pe teren în regiunile respective pentru a determina care sunt nevoile reale ale grupului tinta.
Grupul tinta principal al proiectului este personalul din IMM-urile active in sectorul turismului, in special manageri și personal din hoteluri, restaurante, pensiuni, unitati de turism, agentii de turism, furnizorii si producatorii din industria turismului. De asemenea, grupul tintă indirect, format din organizatiile care furnizeaza instruire si consultanta pentru companiile de turism, a fost direct implicat in faza de cercetare a nevoilor de formare.
Proiectul de cercetare a fost realizat in urmatoarele regiuni:
– Regiunea de Est a Romaniei: cercetare realizata de catre partenerul de proiect ADR Nord-Est
– Regiunea Romania: cercetare executate de partener de proiect APT BUCOVINA
– Regiune Italia: cercetare executate de partener de proiect EUROCREA MERCHANT
– Regiunea Frisian, Olanda: cercetare executate de partener de proiect BDF Friesland
– Regiunea Extremadura, Spania: cercetare executate de partener de proiect FUNDECYT PCTEX
– Regiunea Catalania, Spania: cercetare executate de partener de proiect FUNDITEC
– Regiunea Valencia, Spania: cercetare executate de partener de proiect AVAESEN
– Regiunea Austria: cercetare executate de partener de proiect ENERGON
– Regiunea Kainnuu, Finlanda: cercetare executate de partener de proiect KAINNUU ETU OY
In total, 381 de proprietari de afaceri, manageri si angajati din industria turismului au fost intervievati pentru a determina nivelul de cunostinte in ceea ce priveste monitorizarea consumului de energie, nevoile lor de formarea in domeniul eficientei energetice.
Profilul persoanelor intervievate
Marea majoritate a respondentilor la chestionar lucreaza in serviciul de cazare turistica, fie intr-un hotel de familie sau intr-un hotel condus de un management independent. Pentru acest studiu au fost alese companii din industria turismului atat din zona urbana cat si din zona rurala. Cele mai multe companii au 9 angajati sau mai putin si rezervari mai mici de 15.000 de innoptari in 2013, putand fi astfel considerate companii mici. Toti respondentii au informatii privind tematica eficientei energetice.
Concluziile cercetarii
Caracteristicile constructiilor
Majoritatea constructiilor respondentilor au fost construite inainte de 1981 si, prin urmare, cele mai multe dintre ele necesita renovare si / sau modernizare (extindere) in cele mai multe cazuri pentru a imbunatati calitatea constructiei. Cu toate acestea un procent corect (echitabil) de 25% dintre respondenti spun ca imbunatatirea eficientei energetice a cladirii a fost factorul decisiv pentru renovare.
Consumul de energie
Marea majoritate a respondentilor au cheltuit mai putin de 100.000 Euro pentru costul energiei in 2013. Remarcabil este faptul ca doar o treime dintre respondenti au stiut cat de mult au cheltuit pe apa, caldura si electricitate.
Cea mai mare parte a respondenților inregistreaza si analizeaza consumul de energie si de apa in diferite moduri sub responsabilitatea unei anumite persoane (mai ales proprietar). De cele mai multe ori datele se inregistreaza intr-o baza de date lunara. Peste 50% dintre respondenți spun ca managementul nu ia in considerare eficienta energetica, etichetele energetice sau ecologice UE la achizitionarea de echipamente, inainte de proiectarea de constructii noi si inainte de renovari. Din nou, în peste 50% din cazuri managementului ajusteaza modurile de operare ale sistemelor și echipamentelor la nevoile reale.
Nevoile de formare
In cele mai multe cazuri persoanele nu au fost instruite pe tema eficienței energetice. Respondentii au fost intrebati care ar fi domeniile de instruire privind eficienta energetica care ar contribui la imbunatatirea eficientei energetice globale a companiei. Este remarcabil să vedem că toate zonele, cu exceptia lift, au fost mentionate in mai mult de 30% din cazuri. Top 3 zone menționate sunt:
– Monitorizarea consumului de energie si analiza comparativa
– Sistemele de incalzire
– Iluminarea
Oamenii prefera o pregatire generala pentru tot personalul sau de formare pentru management. Este de preferat calcularea duratei de formare in ore decat in zile.
O rețea privind eficienta energetica care se intruneste o data sau de doua ori pe an este foarte apreciata in randul respondentilor. Suma pe care ar fi dispuse sa o plateasca companiile din insdustria turismului pentru formare profesionala este cuprinsa intre 0 si 500 de Euro.
Opiniile sunt impartite atunci cand vine vorba de tipul de organizare al furnizorilor de formare, fie ca este un formator de consultanta independent, companie privata de formare profesionala, organism public sau o organizatie publica de formare profesionala.